Lokomotiva ze žateckého cukrovaru
Žatecký cukrovar měl i svoji vlastní parní lokomotivu, která měla to štěstí, že přežila konec výroby v tomto známém podniku. Po různých peripetií se vrátila dokonce na koleje, aby vozila turisty. Od roku 1992 je v majetku Iron Monument Clubu Plzeň. Jeho jednatel Martin Běl poskytl našemu muzeu základní technické údaje o lokomotivě, obrazový materiál i informace o roku 2022 probíhající sbírce na její opravu:
„Lokomotiva 313.902 (dříve CS400 3627) začínala roku 1957 v provozu na vnitropodnikových výkonech v žateckém cukrovaru. Je především určena na provoz po vlečkách a podnicích. Přetlak páry je 14 bar, dosahuje výkonu 400 koní a rychlosti 40 km/h. Hmotnost plně vyzbrojené lokomotivy činí 37,2 tuny. V roce 1978 byla provedena její poslední velká oprava kotle. Od roku 1983 byla vyřazena z provozu a následující rok sloužila jako vytápěcí kotel v betonárně podniku Elektrizace železnic při elektrifikaci žateckého uzlu.
„Lokomotiva 313.902 (dříve CS400 3627) začínala roku 1957 v provozu na vnitropodnikových výkonech v žateckém cukrovaru. Je především určena na provoz po vlečkách a podnicích. Přetlak páry je 14 bar, dosahuje výkonu 400 koní a rychlosti 40 km/h. Hmotnost plně vyzbrojené lokomotivy činí 37,2 tuny. V roce 1978 byla provedena její poslední velká oprava kotle. Od roku 1983 byla vyřazena z provozu a následující rok sloužila jako vytápěcí kotel v betonárně podniku Elektrizace železnic při elektrifikaci žateckého uzlu.
Od roku 1992 je lokomotiva majetkem Iron Monument Clubu v Plzni. Od té doby procházela kompletací, opravou, výstavou v muzeu Českých drah a. s. v Lužné u Rakovníka, byla také zapůjčena do pivovaru Plzeňský Prazdroj a. s. jako součást návštěvnického okruhu, a roce 2016 došlo spolkem k jejímu znovu zprovoznění. Od roku 2016 lokomotiva každoročně vyjíždí na mnoho akcí pořádaných spolkem, nebo jinými subjekty. Během těchto akcí se lokomotiva podívala do jihočeského, karlovarského, ústeckého, středočeského kraje, ale i do hlavního města."
Do Žatce zavítala např. roku 2019. Roku 2022 byla zorganizována sbírka na opravu lokomotivy, která má umožnit její další aktivní existenci. M. Běl uvedl k plánované opravě následující: „Od zprovoznění uběhla již pěkná řádka let a roky stání a následného historického provozu se začínají podepisovat, hlavně na samotném srdci lokomotivy, tj. jejím lokomotivním kotli. Lokomotivě se blíží poslední revize kotle, bez které nemůže být lokomotiva dále provozována. Platnost způsobilosti provozu kotle končí zářím roku 2022. Do této doby je potřeba sehnat finanční prostředky na generální opravu kotle a pojezdu lokomotivy. Proto spolek utvořil sbírku na její opravu. Tato generální oprava obnáší značné finanční náklady v předpokládané výši 3 100 000,- Kč na obnovu kotle, pojezdu lokomotivy a dalších souvisejících částí. Pro následný provoz "parničky" je to zásadní krok, bez kterého se bohužel neobejde. Do realizace samotné opravy bude lokomotiva odstavena jako neprovozní, a to po dobu, než se podaří sehnat potřebné finanční prostředky na její opravu. Členové spolku provedou veškeré demontážní a montážní práce na lokomotivě zdarma ve svém volném čase. Vlastní realizace opravy lokomotivního kotle a pojezdu lokomotivy musí být provedena dodavatelsky certifikovanou společností."
Pokud byste chtěli přispět, bližší informace najdete na stránkách: https://www.donio.cz/OpravaLokomotivy .
M. Krausová
Fotografie jsou použity se souhlasem Iron Monument Clubu Plzeň.
Fotografie jsou použity se souhlasem Iron Monument Clubu Plzeň.