Lokomotiva ze žateckého cukrovaru
Žatecký cukrovar měl i svoji vlastní parní lokomotivu, která měla to štěstí, že přežila konec výroby v tomto známém podniku. Po různých peripetií se vrátila dokonce na koleje, aby vozila turisty. Od roku 1992 je v majetku Iron Monument Clubu Plzeň. Jeho jednatel Martin Běl poskytl našemu muzeu základní technické údaje o lokomotivě, obrazový materiál i informace o roku 2022 probíhající sbírce na její opravu:
![Ve službách cukrovaru Ve službách cukrovaru](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/ve-sluzbach-cukrovaru.jpg)
„Lokomotiva 313.902 (dříve CS400 3627) začínala roku 1957 v provozu na vnitropodnikových výkonech v žateckém cukrovaru. Je především určena na provoz po vlečkách a podnicích. Přetlak páry je 14 bar, dosahuje výkonu 400 koní a rychlosti 40 km/h. Hmotnost plně vyzbrojené lokomotivy činí 37,2 tuny. V roce 1978 byla provedena její poslední velká oprava kotle. Od roku 1983 byla vyřazena z provozu a následující rok sloužila jako vytápěcí kotel v betonárně podniku Elektrizace železnic při elektrifikaci žateckého uzlu.
![Ve službách cukrovaru Ve službách cukrovaru](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/ve-sluzbach-cukrovaru.jpg)
![Pohled do útrob lokomotivy Pohled do útrob lokomotivy](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/pohled-do-utrob-lokomotivy.jpg)
![Na cestách 2 Na cestách 2](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/na-cestach-2.jpg)
![Na žateckém nádraží roku 2019 Na žateckém nádraží roku 2019](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/na-zateckem-nadrazi-roku-2019.jpg)
![Na cestách Na cestách](https://www.muzeumzatec.cz/files/lokomotiva_cukrovaru_/na-cestach.jpg)
Pokud byste chtěli přispět, bližší informace najdete na stránkách: https://www.donio.cz/OpravaLokomotivy .
M. Krausová
Fotografie jsou použity se souhlasem Iron Monument Clubu Plzeň.
Fotografie jsou použity se souhlasem Iron Monument Clubu Plzeň.